Onder Meta Platforms (voorheen Facebook), Apple, Amazon, Netflix en Alphabet (voorheen Google), zijn er twee ongelooflijke koopjes en één succesvol bedrijf om voor terug te deinzen.
Oefen met €40.000
Gratis demo account bij Plus500
77% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren
Op de zeer lange termijn heeft de aandelenmarkt een gemiddeld jaarlijks rendement van ongeveer 10% behaald, waardoor geduldige beleggers hun geld elke zeven tot acht jaar kunnen verdubbelen. Maar voor aandeelhouders van FAANG aandelen waren de winsten veel robuuster in een veel korter tijdsbestek.
Als ik “FAANG” zeg, bedoel ik:
- Facebook, dat nu onderdeel is van moederbedrijf Meta Platforms
- Appel
- Amazon
- Netflix
- Google, dat nu onderdeel is van moederbedrijf Alphabet
In het laatste decennium (tot en met 31 maart 2022) zijn Apple, Amazon, Netflix en Alphabet met respectievelijk 716%, 1.510%, 2.180% en 768% gestegen. Meta, dat iets minder dan 10 jaar geleden debuteerde via een beursgang, is met 482% gestegen.
De reden waarom de FAANG’s beter hebben gepresteerd, is vrij eenvoudig: het zijn innovatieve marktleiders. Van Meta’s toonaangevende sociale media-activa tot het internetzoekaandeel van Alphabet en de dominantie van Amazon op het gebied van e-commerce, dit zijn de belangrijkste namen in hun respectievelijke sectoren – en hun operationele cashflow laat het vaak zien.
Maar ondanks hun outperformance is niet elk aandeel FAANG op dit moment noodzakelijkerwijs een goede investering. Hoewel twee FAANG-aandelen nu met vertrouwen hand over hand kunnen worden gekocht, valt één op als een duidelijke vermijding.
FAANG nr. 1 om sowieso te kopen: Alfabet
Na de terugval in de bredere markt in het eerste kwartaal, is Alphabet op dit moment mogelijk het aantrekkelijkste FAANG-aandeel om te kopen.
Al meer dan twee decennia is internetzoekmachine Google de brood-en-boter verkoop- en inkomstengenerator voor het bedrijf. Op basis van gegevens van GlobalStats is Google verantwoordelijk voor tussen de 91% en 93% van het maandelijkse wereldwijde zoekaandeel op internet dat al minstens twee jaar oud is. Met zo’n dominant aandeel in de internetzoekmarkt, zou het niemand moeten verbazen dat adverteerders bereid zijn een meerprijs te betalen om hun boodschap onder de aandacht van gebruikers te brengen.
Wat mensen zich misschien niet realiseren, is dat Alphabet tegenwoordig over veel meer gaat dan alleen zoeken op internet. Hoewel dit een zeer winstgevend onderdeel van zijn bedrijf blijft en de operationele marges in de loop van de tijd zouden moeten blijven verbeteren, zijn het eigenlijk de nevenactiviteiten van Alphabet die de grootste groeivooruitzichten op lange termijn zouden kunnen opleveren.
Streaming-contentplatform YouTube is een van de meest bezochte sociale sites ter wereld geworden. Tijdens het vierde kwartaal bracht YouTube een recordbedrag van $ 8,63 miljard aan advertentie-inkomsten op.
Misschien nog spannender, Google Cloud is nummer 3 in de wereldwijde uitgaven voor cloudinfrastructuur. Google Cloud is op jaarbasis consequent met bijna 50% gegroeid en heeft onlangs een jaarlijkse omzet van $ 22 miljard bereikt (vanaf Q4 2021). Aangezien de marges in verband met clouddiensten aanzienlijk hoger zijn dan de advertentiemarges, is de verwachting dat Google Cloud het voortouw zal nemen bij het verdubbelen van de operationele cashflow van Alphabet tegen het midden van het decennium.
Beleggers kunnen momenteel aandelen van Alphabet kopen voor ongeveer 20 keer de winstprognose van Wall Street voor het komende jaar, wat ongelooflijk goedkoop is als je bedenkt dat het bedrijf nog steeds met 15% tot 20% groeit op jaarbasis.
FAANG nr. 2: Meta Platforms
De tweede FAANG-aandelenbeleggers die met vertrouwen hand over hand kunnen kopen, is Meta Platforms.
Meta was een van de slechtst presterende aandelen in de S&P 500 tijdens het eerste kwartaal. Wall Street is minder dan enthousiast over de verhoogde uitgaven van het bedrijf aan de metaverse . Bovendien zijn er aanhoudende zorgen over de manier waarop Apple’s iOS-privacywijzigingen een negatief effect kunnen hebben op advertentiegestuurde bedrijfsmodellen. Hoewel dit tastbare zorgen zijn, lijken de kloppende aandelen van Meta om verschillende redenen ongepast.
Om te beginnen beheert Meta Platforms nog steeds vier van de meest populaire sociale-mediabestemmingen ter wereld. Facebook had in het vierde kwartaal maandelijks 2,91 miljard gebruikers die zijn site bezochten, met nog eens 680 miljoen unieke bezoekers op Instagram en/of WhatsApp, waarvan Meta ook eigenaar is. Dat zijn 3,59 miljard gecombineerde maandelijkse actieve gebruikers, of meer dan de helft van de volwassen wereldbevolking. Adverteerders zijn zich ervan bewust dat Meta hen het grootste bereik biedt van alle sociale mediaplatforms, en daarom heeft Meta zo’n ongelooflijke prijskracht voor advertenties. De gemiddelde prijs per advertentie steeg in 2021 met 24% op jaarbasis.
Iets anders om te overwegen is dat Meta de luxe heeft om agressief te investeren in de metaverse — dat wil zeggen, de volgende iteratie van het internet, waardoor verbonden gebruikers met elkaar en hun virtuele 3D-omgeving kunnen communiceren — zonder de kernadvertentie te schaden bedrijf. De familie van apps van het bedrijf genereerde vorig jaar bijna $ 57 miljard aan bedrijfsinkomsten. Bovendien eindigde Meta 2021 met meer dan $ 33 miljard aan netto contanten. Er is meer dan genoeg speelruimte voor Mark Zuckerberg om de positie van zijn bedrijf als een toonaangevende metaverse-speler op te bouwen, zelfs als een aanzienlijke stijging van de metaverse-inkomsten nog ver weg is.
Waar het op neerkomt, is dat Meta jaarlijks met een percentage van dubbele cijfers blijft groeien, maar slechts wordt gewaardeerd op een veelvoud van 15 keer de consensusprognose van Wall Street voor de komende jaren. Ter vergelijking: de koers-winstverhouding van Meta over de afgelopen vijf jaar was gemiddeld 25 over de afgelopen vijf jaar. Dat is hoeveel van een koopje zijn aandelen op dit moment zijn.
FAANG aandeel om te vermijden als de pest: Apple
Aan de andere kant van de medaille staat tech-kingpin Apple, waarvan ik denk dat beleggers die moeten vermijden als de pest.
Voor alle duidelijkheid: Apple is de afgelopen 20 jaar een fantastische investering geweest. Het verkoopt de meest populaire smartphone in de VS en heeft over het algemeen een lange rij klanten die buiten zijn winkels wachten wanneer een nieuw product wordt uitgebracht. Het is een teken dat de innovatie van Apple een drijvende kracht is geweest achter de groei.
Apple verdient ook veel lof voor het verleggen van de focus naar abonnementsdiensten . Hoewel producten (iPhone, Mac en iPad) nog steeds het leeuwendeel van de omzet van het bedrijf voor hun rekening nemen, zijn abonnementsdiensten op de lange termijn een snellere groeimogelijkheid en zouden ze een deel van de verkoopproblemen moeten helpen verlichten die gepaard gaat met productvervangingscycli.
Je vraagt je misschien af: “Als Apple zo’n goed afgerond bedrijf is, waarom zou je het dan vermijden?”
Ten eerste heeft het bedrijf geprofiteerd van meer dan 18 maanden aan 5G-compatibele iPhone-verkopen. Dit betekent dat het veel van het laaghangende fruit heeft geraakt als het gaat om de vervangingscyclus van 5G-apparaten. Het overtreffen van de iPhone-verkopen van vorig jaar in 2022 zal een stuk moeilijker zijn, vooral zonder significante veranderingen aan nieuwere iPhone-modellen.
Aanhoudende wereldwijde problemen met de toeleveringsketen (meer specifiek, tekorten aan halfgeleiderchips) zijn een andere reden om bezorgd te zijn over Apple. Vorige week meldde Nikkei Asia dat Apple de productie van zijn goedkopere iPhone SE met 20% verlaagt. Apple mag dan veerkrachtig zijn, het is niet immuun voor problemen met de toeleveringsketen.
Oefen met €40.000
Gratis demo account bij Plus500
77% van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren
Maar de grootste rode vlag is misschien wel de niet-inspirerende omzet- en winstgroei van Apple. Het is naar verwachting de langzaamst groeiende van de FAANG’s (8% geschatte omzetgroei in 2022, gevolgd door 6% in 2023), maar heeft toch een van de hogere koers-winstverhoudingen voor de toekomst (27). Houd er rekening mee dat de inkomsten van Apple zijn ondersteund door agressieve inkoop van eigen aandelen. Zonder deze terugkopen zou de winstgroei van Apple op korte termijn kunnen vertragen tot lage tot middelhoge enkele cijfers. Er zijn nu gewoon betere deals dan Apple.